آشپزخانه بخشین فود

طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی در خانه!

خورش قیمه

طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی در خانه

خورشت قیمه یکی از آن غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است که طرفداران زیادی دارد و تقریبا معدود افرادی هستند که این غذا را دوست نداشته باشند. معمولا این خورش به همراه پلو سرو می‌شود و همچین در بعضی از مناسبت‌های مذهبی آن را به عنوان غذای نذری بین مردم پخش می‌کنند. خورشت قیمه را می‌توانید با تکه‌های گوشت تهیه کنید و از یک غذای کامل و مقوی در کنار دوستان و خانواده‌تان لذت ببرید.

با آشپزخانه بخشین همراه باشید تا فوت و فن های پخت یک خورشت قیمه مجلسی را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم

  • گوشت گوسفند: ۴۰۰ گرم
  • لپه: دو پیمانه
  • سیب زمینی: دو عدد
  • پیاز: دو عدد
  • لیمو عمانی: سه عدد
  • رب گوجه فرنگی: سه قاشق غذاخوری
  • روغن مایع، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

 

طرز تهیه خورشت قیمه

مرحله اول

خورشت قیمه از آن غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی است که تهیه آن فوت و فن‌های خاص خودش را دارد. برای تهیه یک خورشت قیمه حرفه‌ای، لعاب‌دار و مجلسی باید لپه‌ها را از شب قبل در آب بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود و بهتر پخته شود. اگر فرصت کافی برای اینکار ندارید پیشنهاد ما این است که لپه‌ را به صورت جداگانه در یک قابلمه کوچک بریزید و با آب روی حرارت قرار دهید تا به مدت یک ربع تا بیست دقیقه نیم‌پز شده و نفخ آن گرفته شود.

 

مرحله دوم

لیمو عمانی‌ها را نیز با چاقو یا چنگال سوراخ کنید و داخل یک کاسه آب قرار دهید تا نرم شده و تلخی آن‌ها گرفته شود و خورشتتان را تلخ نکند.در همین حین که لپه‌ها در حال پختن هستند پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و  با یک یا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن آفتابگردان درون همان قابلمه که می‌خواهید خورشت را داخل آن بپزید تفت دهید.

 

مرحله سوم

یک قاشق چای‌خوری زردچوبه به پیاز‌ها اضافه کنید و با قاشق چوبی خوب هم بزنید. پس از دو دقیقه زمانی که بوی خوش پیازداغ کل آشپزخانه‌تان را پر کرد و پیازها کمی نرم شدند گوشت‌هایی را که به صورت تکه‌های کوچک خرد کردید را به آن‌ها اضافه کنید و کمی آن‌ها را با هم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در این مرحله ادویه‌ها را هم اضافه کرده و خوب هم بزنید.

 

مرحله چهارم

وقتی رنگ گوشت تغییر کرد لپه‌ را که حالا تقریبا نیم‌پز شده آبکش کنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس حدود ۵ لیوان آب ترجیحا گرم، روی موادتان بریزید. رب گوجه فرنگی را به همراه یک قاشق غذاخوری روغن درون یک ظرف جداگانه بریزید و تفت دهید. اینکار باعث می‌شود تا رب گوجه‌فرنگی رنگ بهتری به خودش بگیرد و در نتیجه خورشت شما خوشرنگ‌تر شود.

 

مرحله پنجم

پس از اینکه رب را با کمی روغن تفت دادید آن را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و حرارت زیر آن را کمی زیاد کنید تا آب درون آن بجوشد و کمی از آن بخار شود. وقتی آب قابلمه شروع به جوشیدن کرد، زیر شعله را کم کنید و درب آن را بگذارید تا خورشت به خوبی بپزد و کم کم جا بیافتد.

 

مرحله ششم

وقتی گوشت و لپه کاملا پخته شد، لیمو عمانی و سپس نمک و فلفل را به مقدار لازم به خورشت اضافه کنید. برای خوشرنگ شدن خورشتتان می‌توانید کمی زعفران نیز به آن اضافه کنید. بعد از اینکه چاشنی‌های مورد نظرتان را به خورشت اضافه کردید باید حدود یک ساعت به خورشتتان زمان دهید تا خوب جا بیفتد.

 

مرحله هفتم

در همین حال که خورشت شما در حال پخت هست و بوی اون کل خانه را فراگرفته، سیب زمینی ها را به صورت خلالی برش دهید و سپس سرخ کنید تا به عنوان دورچین در کنار خورشت خود استفاده کنید.

شما همچنین می توانید از ترشیجات بخشین در کنار خورشت قیمه خود لذت ببرید.

نکات طرز تهیه خورشت قیمه

  • دقت کنید که اگر لپه‌ها را جداگانه می‌پزید حتما آن را ابتدا آبکش کرده و سپس به خورشت خود اضافه کنید.
  • برای اینکه خورشت قیمه‌تان رنگ و لعاب بیشتری داشته باشد می‌توانید یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *