آشپزخانه بخشین فود

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ‌کرده ؛ یک غذای ایرانی اصیل

لوبیا پلو

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ‌کرده ؛ یک غذای ایرانی خوشمزه

قاطی پلوها از غذاهای خودمانی و غیر رسمی هستند که برای انتخاب وعده‌های معمولی روزانه گزینه مناسبی‌اند. از معروف‌ترین و محبوب‌ترین قاطی پلوها، لوبیا پلو است. لوبیا پلو اگه خوب طبخ شود، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است که حتی می‌توانید در مهمانی‌ها و دورهمی‌های دوستانه نیز آن را در کنار یک کاسه ترشی و سالاد شیرازی سرو کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه یک لوبیا پلو خوش رنگ و طعم را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ‌کرده

  • برنج: چهار پیمانه
  • لوبیا سبز خرد شده: سه پیمانه
  • گوشت چرخ‌کرده: 400 گرم
  • پیاز متوسط: سه عدد
  • رب گوجه فرنگی: پنج قاشق غذاخوری
  • روغن: به مقدار لازم
  • ادویه پلویی: به مقدار لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه لوبیا پلو خوشمزه با گوشت چرخ کرده

مرحله اول

لوبیا پلو هم مانند عدس پلو از آن غذاهای ایرانی خوشمزه‌ای است که حسابی پرطرفدار است و ترکیب آن با ماست ، ترشی لیته یا ترشی مخلوط فراموش نشدنی است. برای تهیه این قاطی پلوی محبوب ابتدا باید چهار پیمانه برنج را با آب بشویید و برای مدتی کنار بگذارید تا خیس بخورد. سپس لوبیا سبز را خرد کرده و با آب و مقدار کمی نمک روی حرارت قرار دهید تا کاملا پخته شود.

مرحله دوم

در این مرحله یک ماهیتابه نچسب بردارید و پیاز‌ها را خرد کنید و داخل آن بریزید و در کمی روغن تفت دهید تا نرم شوند. سپس کمی زردچوبه به پیاز اضافه کنید؛ لازم نیست به قدری تفت دهید تا پیاز ترد و حالت چیپسی شوند.  لوبیاهای پخته شده را آبکش کرده و به پیاز داغ اضافه کنید و کمی تفت دهید.

مرحله سوم

بعد از حدود پنج دقیقه گوشت چرخ‌کرده را به لوبیا اضافه کنید و با یک قاشق چوبی هم بزنید تا با پیاز و لوبیاها مخلوط شده و خوب تفت داده شود. شما همچنین می‌توانید به جای گوشت چرخ کرده از گوشت تکه‌ای گوسفندی نیز در این دستورالعمل استفاده کنید. گوشت‌های تکه‌ای را نیز در همین مرحله باید اضافه کنید و با سایر مواد در ماهیتابه تفت دهید.

مرحله چهارم

در یک تابه به صورت جداگانه رب گوجه فرنگی را با مقداری روغن، نمک، فلفل و دارچین تفت دهید و به مواد لوبیا اضافه کنید. برای پخت این غذا می‌توانید از رب گوجه فرنگی بخشین استفاده کنید تا رنگ و طعم بهتری به خود بگیرد. سپس رب گوجه فرنگی تفت داده شده را به مایه لوبیا پلوی خود اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کامل با هم مخلوط شوند.

مرحله پنجم

یک قابلمه بردارید و برنجی که برای حدودا یک ساعت خیس خورده شده را با کمی نمک و روغن روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به مدت یک ربع تا بیست دقیقه بجوشد و قد بکشد. زمانی که برنج شما نیم‌پز شد آن را آبکش کنید و اجازه دهید تمام آب آن کشیده شود.

مرحله ششم

سپس کف قابلمه را کمی روغن بریزید و ته دیگ مورد علاقه‌تان را کف قابلمه بچینید؛ شما می‌توانید برای ته‌دیگ از برگ کاهو، سیب زمینی ورقه‌ای یا نان لواش استفاده کنید. برنج و مواد لوبیا پلو را مخلوط کرده، داخل قابلمه بریزید. در همین حین که لایه لایه مایه لوبیا پلو را اضافه می‌کنید، از ادویه پلویی هم در هر لایه استفاده کنید. مقداری بسیار کم روغن لابه‌لای برنج فراموش نشود. در پایان، در قابلمه را ببندید تا برنج دم بکشد.

مرحله هفتم

بعد از حدود 20 دقیقه برنج شما دم می‌کشد و لوبیا پلو آماده است. غذای خوشمزه‌تان را در ظرفی مناسب سرو کرده و همراه با ترشی یا دورچین مورد علاقتان نوش جان کنید. اگر گیاهخوار هستید نیز می‌توانید لوبیا پلو  را با سویا  تهیه کنید و از طعم این غذای اصیل ایرانی لذت ببرید.

غذای شما آماده هست!!

نوش جان

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *