سبک زندگی سالم

آشنایی با بهترین مقاصد و غذاهای محلی برای سفر عید 1402

عید کجا بریم؟

بحث گردشگری و غذاهای محلی در فرهنگ ما ایرانیان همواره ارتباطی بسیاز نزدیک به یکدیگر داشته‌اند و دارند؛ از این رو وقتی به شهر و منطقه‌ای به عنوان مقصد سفر خود می‌اندیشید، سفره‌ای وسیع از غذاهای آن شهر و منطقه را هم در ذهن خود تجسم می‌کنید. این یک موضوع عادی است چرا که هر گردشگر که به شهرهای مختلف کشور سفر می‌کند به غذاهای آن نیز توجه ویژه‌ای دارد؛ زیرا وعده‌های گوناگونی را در آن منطقه خواهد گذراند و فرصت جالب توجهی دارد تا به چشیدن طعم غذاهای مختص به آن منظقه بپردازد.

در کشور عزیزمان، ایران، هم از گیلان و مازندران گرفته تا جنوب کشور که به استان‌های خوزستان و فارس ختم می‌شود، هر منطقه غذاهای محلی و خوش طعم خود را دارد که تاریخچه‌ای طولانی در پس هر یک از این غذاها نهفته است. پس چشیدن هر کدام از آن‌ها، به نوبه خود لذت زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.

اما در تعطیلات نسبتاً طولانی عید که به دنبال مقاصد گردشگری کشور می‌گردید ممکن است گزینه‌های زیادی روی میز داشته باشید؛ با توجه به این موضوع که خوراکی‌های محلی استان‌های مختلف می‌توانند تاثیر زیادی روی انتخاب گزینه سفر شما داشته باشد ما تصمیم گرفتیم در این مقاله از بخشین کار شما را راحت‌تر کنیم؛ به همین منظور در ادامه برخی از مقاصد گردشگری کشور به همراه غذاهای محلی‌شان را بررسی خواهیم کرد تا شاید مقصد احتمالی خود را از میان آن‌ها انتخاب کنید و سفر خوشی را در کنار خانواده خود سپری کنید.

 

گیلان

یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری کشورمان، استان گیلان به شمار می‌رود. گیلان با داشتن بیش از 400 غذای محلی متنوع هرساله پذیرای مهمانان داخلی و خارجی بوده و خاطرات زیادی را برای گردشگران ساخته است. مردم گیلان اهمیت فراوانی به غذای خود می‌‌دهند و در پخت آن‌ها از بهترین مواد اولیه استفاده می‌کنند. از جمله غذاهای معروف این منطقه می‌توان به میرزا قاسمی، ترش تره، باقالا خورش، اناربیج و… اشاره کرد.

 

فارس

اما سلیقه خاص و هنر را می‌توان در غذاهای استان فارس هم چشید. غذاهای سنتی شیراز ترکیب طعم فوق‌العاده‌ای دارند به طوریکه در تک تک غذاها می‌توانید از طعم دلنشین غذا که با چاشنی عشق همراه شده لذت ببرید. از غذاهای استان فارس می‌توان به کلم پلو، یخنی نخود، دوپیاز آلو، آش سبزی و… اشاره کرد که هر یک از این غذاها طعم‌های به یاد ماندنی را به دنبال خود خواهد داشت.

 

مازندران

مازندرانی‌ها نیز که در شمال کشور قرار دارند به مانند گیلانی‌ها اهمیت زیادی به خورد و خوراک خود می‌دهند و برخی از غذاهایشان نیز مشترک است. در این استان هم طبخ غذا از اهمیت بالایی برخوردار است که باعث می‌شود طعم خاصی را بچشیم که هرگز از یادتان نرود. اما مازندران شاهکارهایی مانند خورش ناردون، مرغ شکم پر، کدو بره و کئی پلا (کدو پلو) را به نام خود ثبت کرده و بسیاری از غذاهای دیگر را برای پذیرایی و معرفی به گردشگران خود فراهم کرده است.

 

خوزستان

سفر به استان خوزستان را به سفر به استان خوش عطر تشبیه کرده‌‌اند. ترکیب غذاهای استان خوزستان در کنار ادویه‌های خاصی که به غذا می‌زنند بسیار شهرت دارد. پیشنهاد ما به افرادی که علاقه خاصی به غذاهای تند و پرادویه دارند سفر به این استان است. از غذاهای این شهر می‌توان سمبوسه، فلافل، پاکورا، قلیه ماهی، ارده پلو، برشک و… نام برد که با ادویه‌ها و طعم‌های خاص خودشان، هرساله گردشگران زیادی را به خود وابسته می‌کنند.

 

اصفهان

نصف جهان ایران را می‌توان به عنوان یک مقصد خاص برای سفر غذایی شما در نظر گرفت. در این استان غذاهای بدون برنج غالباً به شکل تیلیت برای گردشگران سرو می‌شوند. اهالی اصفهان افراد بسیار خوش خوراکی هستند که این را می‌توان اثباتی بر طعم لذیذ غذاهای آنان دانست. بریانی، خورش ماست، یخنه ترش، قیمه ریزه نخودچی و… از خوراکی‌های اصیل اصفهان است که کلمات قادر به بیان طعم آن‌ها نیست.

 

مشهد

مشهد در کنار اینکه یک مقصد زیارتی و گردشگری برای شما به حساب می‌آید، اصطلاحاً می‌تواند یک مقصد مناسب برای شکم‌گردی شما نیز باشد. شیشلیک و شله مشهدی خوراکی‌های مشهور این استان است که باید طعم آن‌ها را بچشید تا به معنای واقعی کلمه متوجه طعم لذیذشان شوید. دیگر غذاهای مشهدی نیز مانند رشته پلو، آش لخشک، قورمه گوسفندی، شیر برنج، دیگچه مشهدی، اشکنه قوروت و… نیز طعم‌های لذیذ و متفاوتی را به تجربه غذایی شما اضافه خواهند کرد.

 

کرمانشاه

غذاهای محلی این استان برخلاف استان‌های دیگر، در جای دیگری طبخ نمی‌شوند و به نحوی خاص به نظر می‌آیند؛ همین موضوع طعم آنها را نیز خاطره‌انگیز کرده است. از جمله مشهورترین خوراکی‌های کرمانشاه دنده کباب است اما امتحان کردن سیب پلو، خمار آشی، شلمین، آش عباسعلی، پرشت و… نیز خالی از لطف نیست.

 

تبریز

آوازه کوفته‌های تبریزی تا همه جای ایران رسیده است و نیاز به توضیح در رابطه با خاص‌ترین غذای این استان که شاید در همه جا شناخته شده باشد نیست. این منطقه به واسطه کوهستانی بودن و رویش گیاهان طبی زیاد با غذاهای گیاهی زیادی مانند آش کلم قمری، آش اوماج، آش ماست و… به شهرت رسیده است.

 

قشم

از جزیره قشم اغلب به عنوان یک منطقه تفریحی و جاذبه گردشگری نام می‌برند و کسی از طعم‌های لذیذ این منطقه سخن نگفته است. به غیر از کباب بز که یک طعم خاطره‌ساز را برای شما ایجاد می‌کند این منطقه پوشیده از غذاهای خوش طعم و لذیذ است. عنکاس، زیبون، کلمبا، ماهی برشته، پودینی کوسه، کوکو ماهی شیر و کاتوغ، همگی  اسامی وسوسه‌انگیز غذاهای ویژه جزیره قشم است.

 

بندرعباس

شهرهای جنوبی کشور که مردمی خونگرم دارند به علت مهمان‌نوازیشان شناخته می‌شوند، آن‌ها این خصلت را در خوراکی‌های خود نیز وارد کرده‌اند. احتمالا اسامی غذاهای مختص به بندرعباس را کمتر شنیده باشید چون در استان‌های بزرگ سرو نمی‌شوند و اغلب تنها در همین استان می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. همین موضوع می‌تواند دلیل سفر شما به استان آواز و دریا شود. برنج دیشو، مهیاوه، هواری پلو، موفلک، بلالیت و خیلی از غذاهای محلی دیگر، همه آوازه بندرعباس را بر سر زبان‌های گردشگرانی می‌آورد که طعم غذاهای این استان را چشیده باشند.

مطمعن باشید بعد از مهمان‌نوازی و چشیدن طعم غذاهای خوش طعم محلی هر منطقه از ایران عزیزمان پشیمان نخواهید شد و به یکی از طرفداران این استان‌ها تبدیل خواهید شد.

بازگشت به لیست

2 نظر در “آشنایی با بهترین مقاصد و غذاهای محلی برای سفر عید 1402

  1. پری گفت:

    هیچی مثل ی سفر شمال خستگی ی ساله رو از تن بدر نمیکنه!
    غذاهای محلی شمالی هم که دیگه گیلاس روی کیکه

    1. بخشین گفت:

      بسیار ممنون از دیدگاه زیباتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *