سبک زندگی سالم

ویژگی های رب گوجه فرنگی مرغوب!

رب گوجه فرنگی

از آنجا که گوجه فرنگی دارای ویتامین های بسیار مانند ویتامین کا،ث،ب،آ و مواد معدنی کلسیم،پتاسیم،منیزیم،فسفر،آرسنیک،کبالت و آهن است، در تأمین انرژی و تقویت بدن نقش مؤثری ایفا می‌کند.گوجه فرنگی به علت دارا بودن گلوکز، فروکتوز، ساکاروز و تمامی اسیدهای آمینه به جز تریپتوفان از اهمیت بالایی برخوردار است.رنگدانه اصلی موجود در گوجه فرنگی، لیکوپن بوده که سبب ایجاد رنگ قرمز آن می‌شود.پوست گوجه فرنگی حاوی مقادیر فراوانی از کاروتینوئیدها است که به وسیله سلول های روده انسان جذب می‌شود،اغلب توصیه می‌شود که این سبزی خوش طعم را همراه با پوست میل کنید.

رب گوجه فرنگی

رب گوجه فرنگی مرغوب از فرآورده های غذایی تبدیلی است که به عنوان عصاره گوجه فرنگی حاوی حجم زیادی از خواص یادشده است که به عنوان چاشنی در بیشتر غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در گذشته ای نه چندان دور،هر کسی رب مورد مصرف خود را به صورت سنتی در منزل طبخ می‌نمود.

در روش خانگی ابتدا گوجه ها را می شورند و خرد می کنند سپس شروع به آب گیری از گوجه ها می کنند.در مرحله بعد برای جداشدن تفاله از آب گوجه آن را از صافی عبور می دهند، پس از این مراحل آب گوجه فرنگی را می جوشاندند تا غلیظ شود و رب گوجه فرنگی حاصل را در ظروف سفالی یا شیشه ای نگهداری می کردند.اما امروزه همانند عرصه های دیگر تکنولوژی و ماشین آلات صنعتی به کمک بشر آمده تا رب گوجه فرنگی با همان کیفیت بالای رب خانگی و در بهداشتی ترین شرایط با هزینه مقرون به صرفه در دسترس همگان باشد.

فواید رب گوجه‌فرنگی:

  • سرشار از ویتامین A, B, C, K و مواد معدنی کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، آرسنیک، کبالت و آهن.
  • تأمین انرژی و تقویت بدن.
  • دارا بودن گلوکز، فروکتوز، ساکاروز و تمامی اسیدهای آمینه به جز تریپتوفان.
  • رنگدانه اصلی موجود در گوجه‌فرنگی، لیکوپن بوده که سبب ایجاد رنگ قرمز آن می‌شود.
  • پوست گوجه‌فرنگی حاوی مقادیر فراوانی از کاروتینوئیدها است که به وسیله سلول‌های روده انسان جذب می‌شود.

طرز تهیه رب گوجه‌ فرنگی مرغوب در کارخانه:

برای تهیه رب گوجه فرنگی مرغوب و با کیفیت در کارخانه در مرحله اول صاحبان تولید به خرید گوجه‌فرنگی مرغوب از مزارع و کشاورزان می‌پردازند.این گوجه‌فرنگی‌های مرغوب از نواحی مختلف ایران خریداری می‌شود که بهترین نوع گوجه‌فرنگی برای استان های شمال غربی و غربی کشور است و این امر موجب شده است که کیفیت رب گوجه‌فرنگی کارخانجات با هم فرق داشته باشند. البته لازم به توضیح است که گوجه‌فرنگی مناطق دیگر هم دارای کیفیت نسبتا خوبی است و این بدان معنا نیست که تمام تولیدکنندگان موظف به تهیه گوجه‌فرنگی از  این استان ها هستند.

تابستان بهترین فصل برای برداشت و خرید گوجه‌فرنگی مرغوب است. تولیدکنندگان در شهریور ماه شروع به خرید گوجه فرنگی از مزارع می کنند و آن را به خط تولید رب منتقل می کنند.

بعد از مرحله انتقال گوجه‌فرنگی به کارخانه، نوبت مرحله جداسازی و شستشو است.در این مرحله گوجه‌فرنگی توسط دستگاه کاملا اتوماتیک شسته شده و در همین مرحله، گوجه‌های سالم از ناسالم توسط نیروی انسانی جداسازی می‌شود.در مرحله بعد، محصول شسته شده و جداشده وارد دستگاه خردکن اولیه می‌شود و پس از خرد شدن توسط دستگاه بخار، نیم‌پز می‌گردد.سپس آب گوجه‌فرنگی با استفاده از دستگاه‌های صافی پرقدرت از پوست و دانه جدا شده و وارد مرحله اصلی پخت می‌گردند. در این مرحله با توجه به سفارش مشتری درجه حرارت استاندارد جهت تغلیض شدن تنظیم می‌گردد.

محصول توسط پمپ‌های مخصوص وارد قسمت بالانس تانک شده و با داغی بالا جهت پر شدن آماده می‌گردد، همچنین نمک و طعم دهنده‌ها در این مرحله به محصول اضافه می شوند . در مرحله بعد، قوطی های خالی توسط دستگاه های پرکن، پر می شوند و به صورت داغ درب بندی می شود. در مرحله بعد، قوطی‌ها وارد تونل پاستوریزه می‌گردد. پس از خروج از تونل و طی کردن دوره قرنطینه وارد مرحله شرینگ کردن و عرضه به بازار خواهد شد.

ویژگی‌های رب گوجه‌فرنگی خوب و مرغوب:

  • رب گوجه‌فرنگی مرغوب میبایست یک دست و شفاف باشد.
  • عاری از هرگونه ناخالصی و گلوله شدن،دارای رنگ قرمز شفاف، بدون پس طعم(طعم یا بوی کپک) است.
  • رب گوجه‌فرنگی مرغوب نباید تیره رنگ باشد.
  • رب گوجه‌فرنگی باکیفیت قوام خوبی داشته باشد.
  • رب گوجه‌فرنگی مرغوب میبایست، دارای تاریخ تولید، تاریخ انقضا، علامت استاندارد، مکان کارخانه، شرایط نگهداری، زمان نگهداری، شماره پروانه، مجوز بهداشت باشد.
بازگشت به لیست

یک نظر در “ویژگی های رب گوجه فرنگی مرغوب!

  1. پریسا گفت:

    نکات خوبی در مورد رب گوجه فرنگی یاد گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *